S potěšením jsem si přečetla zprávu, že v Iránu byla zrušena tzv. mravnostní policie.
Doufám, že to je začátek rozsáhlejších změn k lepšímu. V Iránu jsem strávila své nejranější dětství a stále se mě osudy této země citlivě dotýkají Článek skupiny iránských psychologů, referující o výzkumu ohledně vlivu hudby na zvýšení IQ u dětí mě tedy okamžitě zaujal. Výzkum je první svého druhu v této kulturní oblasti.
Irán země s úžasnou hudební tradicí. Už ve 3. tisíciletí před naším letopočtem zde hráli na poměrně složité nástroje, jako jsou trubky; cca 600 let př.n.l. přibyly harfy. Bohužel současná ideologie z nám zcela nepochopitelných důvodů hudbu nepodporuje.
Spíše ji zakazuje. Je to velmi smutné.
Přesto se mnozí Iránci snaží svým dětem hudební vzdělávání poskytnout. Skupina iránských psychologů, která vypracovala výše uvedený výzkum, nežije ale v Iránu. Tito lidé žijí a pracují v cizině – v USA či Velké Británii. Vystudovali zde. Učí na místních univerzitách. Výzkumem chtějí podpořit změny ve své původní vlasti.
Nicméně výsledky jejich práce jsou zajímavé pro nás pro všechny. Tak si o nich něco povíme.
Výzkumu se zúčastnilo přes 200 dětí předškolního a mladšího školního věku. Děti byly rozděleny do dvou skupin. První skupina se účastnila lekcí hudby, druhá skupina nikoli. Děti byly testovány před zahájením hudební výuky a pak po jejím ukončení.
První skupina absolvovala celkem 75 minut výuky hudby týdně po dobu 12 týdnů. Po absolvování lekcí hudby vykazovaly děti velmi výrazné zlepšení v mnoha oblastech. Můžete to přehledně vidět na přiloženém grafu:
Vysvětlivky ke grafu:
VAR – schopnost abstrakce, představivost
VR – verbální schopnosti
QR – matematické schopnosti
STM – krátkodobá paměť
Tento výzkum je pouze jeden z mnoha, které dokazují výrazné a nepopiratelné zlepšení v mnoha oblastech, které s hudbou vůbec nesouvisí. Lepšího skóre v IQ testech dosahují děti s hudebním vzděláním zcela nepopiratelně.
Hudba je komplexní, mnohostranný stimul, takže při hudební aktivita se procvičuje mnoho oblastí mozku. Plasticita mozku je v dětství mnohem větší, proto je pozitivní vliv hudby u dětí výraznější než u dospělých. Kdybych měla vypisovat všechny výhody, které výuka hudby a hraní na hudební nástroj přináší a které byly náležitě potvrzeny solidními výzkumy, měl by tento příspěvek několik stran. pokud vás to zajímá, dávám sem odkaz na původní článek:
https://www.academia.edu/23132201/Can_music_lessons_increase_the_performance_of_preschool_children_in_IQ_tests?email_work_eard=view-paper
Máme veliké štěstí, že naše životy může obohacovat hudba. Nikdo nám nenakazuje, co můžeme či nemůžeme poslouchat a na co mohou či nemohou hrát naše děti.
A zas tak úplná samozřejmost to není.